STRATEGI MSDM DALAM PENINGKATAN PROFESIONALITAS GURU SMKN 1 PALOPO

Authors

  • Winda Dewanti Universitas Muhammadiyah Palopo Sulawesi Selatan
  • Indra Kusdarianto Universitas Muhammadiyah Palopo Sulawesi Selatan
  • Altri Wahida Universitas Muhammadiyah Palopo Sulawesi Selatan

DOI:

https://doi.org/10.37481/sjr.v7i3.889

Keywords:

Training, Motivation, Reward, Professionalism

Abstract

This study investigates the efficacy of existing strategies in enhancing the professionalism of teachers at SMKN 1 Palopo. Utilizing a quantitative approach, the research involved a sample of 50 teachers. The analysis employed multiple linear regression to test hypotheses concerning the impact of three independent variables: training (X1), motivation (X2), and rewards (X3), on the dependent variable, professionalism (Y). The findings indicate that while training (X1) did not exhibit a significant direct effect, motivation (X2) demonstrated a positive and significant influence on professionalism. Moreover, rewards (X3) did not directly impact professionalism but showed a significant association with its enhancement. These results underscore the nuanced influences of training, motivation, and rewards on teacher professionalism, emphasizing the importance of tailored strategies in educational settings to foster continuous professional development among educators.

References

Ariyanto, R. H., & Haq, M. S. (2019). Upaya Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Di Smk Negeri 1 Surabaya. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(3), 1-11.

Hambali, M., & Luthfi, M. (2017). Manajemen kompetensi guru dalam meningkatkan daya saing. Journal of Management in Education, 2(1), 10-19.

Hanafi, M. (2020). Manajemen sumber daya manusia smk bisnis dan manajemen di daerah istimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 31-44.

Herdiyana, H., & Rohendi, A. (2021). Pengaruh Kompetensi Manajerial dan Kompetensi Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Bandung Barat. Service Management Triangle: Jurnal Manajemen Jasa, 3(1), 28-38.

Komara, E., Suryana, S., Sutisna, J. N., & Ruslani, E. (2024). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan SMK Di Era Industri 4.0 (Studi Kasus Di SMK Negeri 4 Kota Tasikmalaya. Jurnal Wahana Pendidikan, 11(1), 71-80.

Malo, Y. (2023). Strategi Peningkatan Motivasi Kerja Guru Melalui Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Profesional Dan Komunikasi Internal Yang Efektif Di SMK Negeri 2 Wewewa Barat Tahun Pelajaran 2021/2022. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(5), 1121-1136.

Marfianto, A. M. (2023). Hubungan Antara Motivasi Dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Guru: SMKN 1 Suboh Situbondo. Mitra Pendidikan, 4(1), 1-8.

Nawangsari, D. C., Al Farihah, A. A. M., Windasari, W., & Cindy, A. H. (2024). Efektivitas Manajemen Pendidik dan Tenaga Kependidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK Negeri 1 Surabaya. TSAQOFAH, 4(3), 1502-1509.

Nazili, N., & Mallisza, D. (2023). Kontribusi Kompetensi Profesional dan Motivasi Kerja dalam Meningkatkan Kapasitas Guru Teknik Desain dan Bangunan di SMKN 1 Padang. Journal on Education, 5(2), 3152-3159.

Ndapaloka, V., Hardyanto, W., & Prihatin, T. (2017). Pengaruh supervisi akademik pengawas dan kepemimpinan kepala sekolah melalui motivasi berprestasi sebagai mediasi terhadap kinerja guru SMK negeri kabupaten ende. Educational Management, 5(1), 42-54.

Nurkomala, A. C., Wahyudi, I., Pd, M., & Faizal Nurmatias, M. E. (2021). Pengaruh Manajemen Kurikulum dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran Daring di SMKN 2 Dumai Tahun Ajaran 2020/2021. Wibawa: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 14-27.

Nurtan, N., Bahrudin, I., Isnain, T., Susilo, M. E., Wardani, D. R. K., & Anggela, M. (2022). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Lulusan Di Smk Negeri 2 Sangatta Utara. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 3(1), 17-27.

Purnamasari, D. D., & Santoso, B. (2019). Budaya Organisasi Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru Sebagai Determinan Kinerja Guru di SMK Negeri Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(2), 275-284.

Suhardi, D., Basem, Z., & Supardi, S. (2022). The effect of leadership and motivation on teacher performance at SMK Negeri 1 Bangkinang. Jurnal Riset Manajemen Indonesia, 4(1), 126-136.

Utamy, R., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Implementasi manajemen sumber daya manusia. Journal of Education Research, 1(3), 225-236.

Wahyuni, F., Haryoko, S., & Arfandi, A. (2024). The Pengaruh kemampun TIK pengalaman mengajar, motivasi kerja terhadap kompetensi profesional guru SMK Negeri Jeneponto: Influence of ICT Skills, Teaching Experience, and Work Motivation on the Professional Competence of Teachers at Jeneponto Public Vocational High Schools. UNM Journal of Technology and Vocational, 106-114.

Yusuf, T., & Suci, G. (2018). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru, Motivasi Kerja, Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Guru Smk Negeri 2 Penajam Paser Utara. Jurnal GeoEkonomi, 9(2), 117-132.

Downloads

Published

2024-07-01

How to Cite

Dewanti, W., Kusdarianto, I., & Wahida, A. (2024). STRATEGI MSDM DALAM PENINGKATAN PROFESIONALITAS GURU SMKN 1 PALOPO. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION : Economic, Accounting, Management and Business, 7(3), 702-711. https://doi.org/10.37481/sjr.v7i3.889