Journal Thumbnail

Jurnal JTIK (Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi)

E-ISSN: 2580-1643 | P-ISSN:

Muhammad Aidil (1) , Abid Ramadhan (2) , Sofyan Syamsuddin (3)

(1) Muhammad Aidil:

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

(2) Abid Ramadhan:

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

(3) Sofyan Syamsuddin:

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

Abstract:

Corporate Social Responsibility (CSR) programs are commonly utilized by banks to strengthen their public image by fostering positive relationships with the community. These programs, especially in response to natural disasters and humanitarian crises, provide valuable opportunities for the banking sector to enhance trust and customer engagement. This study aims to investigate the impact of CSR initiatives on the reputation of Islamic banks. A quantitative research method was employed, utilizing a questionnaire distributed to customers, employees, shareholders, and other stakeholders involved in Islamic banking. The data were analyzed using SPSS version 26. The findings reveal a significant effect of CSR on the reputation of Bank Syariah Indonesia, specifically in the branches of K.C Bank Syariah and K.C.P Bank Syariah in Palopo


Statistic:
Total Downloads Artikel Last 1 Year
Download data is not yet available.
Shared With:

Article Details

How to Cite
Aidil, M., Ramadhan, A., & Syamsuddin, S. (2024). Pengaruh Corporate Social Responsilibity Terhadap Reputasi Bank Syariah. Jurnal JTIK (Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi), 8(4), 1232–1241. https://doi.org/10.35870/jtik.v8i4.3160
Author Biographies

Muhammad Aidil, Universitas Muhammadiyah Palopo

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

Abid Ramadhan, Universitas Muhammadiyah Palopo

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

Sofyan Syamsuddin, Universitas Muhammadiyah Palopo

Program Studi Akuntansi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Palopo, Kota Palopo, Provinsi Sulawesi Selatan, Indonesia

References
Agustin, H. (2021). Teori bank syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 2(1), 67–83. https://doi.org/10.46367/jps.v2i1.279.

Azhari, A., Universitas Muhammadiyah, Sumatera Utara, & Jawab Sosial Perusahaan. (2022). Pengaruh corporate social responsibility terhadap citra perusahaan pada bank syariah. Jurnal Ekonomi Syariah, 3(3), 555–568.

Nurjanah, R., & Mulazid, A. S. (2018). Pengaruh kualitas pelayanan dan corporate social responsibility terhadap citra perusahaan. Jurnal Ekonomi Syariah, 9(1), 40–53.

Fatmawati, E. F. (2023). Analisis Pengaruh Literasi Keuangan, Inklusi Keuangan, dan Brand Image Terhadap Penggunaan Layanan Digital Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(1), 1023-1033. http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7756.

Yunus, M. U. H. R., & Riatno, E. K. A. B. (2019). Peran public relation dalam meningkatkan citra perusahaan melalui program CSR pada PT. Angkasa Pura I (Persero) cabang Bandar Udara Frans Kaisiepo Biak. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1), 1–24.

Chiang, H., Lin, Y., & Chen, W. (2022). Does family business affect the relationship between corporate social responsibility and brand value? A study in different industries in Taiwan. Asia Pacific Management Review, 27(1), 28–39. https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2021.04.002

Cahya, R. A. (2022). Implementasi CSR (Corporate Social Responsibility) PT. Semen Baturaja (Persero) Tbk sebagai upaya dalam pembinaan kepedulian sosial dan lingkungan melalui UU Perseroan Terbatas No. 40 Tahun 2007 Pasal 74. Jurnal Sosial dan Lingkungan, 43–54.

Devy, A. A., Ansar, I. P., Nurafifah, I. P., Sundari, S., & Madein, A. (2023). Peran corporate social responsibility dalam membangun citra perusahaan: Sebuah literatur.Jurnal Ilmu Manajemen, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.51903/jiab.v3i1.195.

OJK. (2023). Statistik perbankan syariah. Otoritas Jasa Keuangan.

Mujaddid, F., Nugroho, P. T. A., & Adi, P. T. (2019). Pengaruh pengetahuan, reputasi, lingkungan dan religiusitas terhadap minat pelajar Sekolah Menengah Kejuruan prodi perbankan Syariah dalam menabung di bank Syariah. Jurnal Ekonomi Islam, 10(1), 14-37.

Savila, D. M., & Utami, L. S. S. (2020). Strategi Corporate Social Responsibility dalam Pembentukan Citra Perusahaan (Studi pada Kegiatan CSR di PT. Wijaya Karya). Prologia, 4(2), 288-294. https://doi.org/10.24912/pr.v4i2.6511.

Mukarromah, L. (2021). Peningkatan Kinerja Bank Syariah: Analisis Peran Corporate Social Responsibility dan Reputasi. Journal of Applied Islamic Economics and Finance, 1(3), 620-631. .

Octaria, L. (2022). Pengaruh kinerja perusahaan dan Islamic Social Reporting terhadap reputasi perusahaan. Jurnal Ekonomi Syariah.