MARKETING STRATEGY THROUGH SOCIAL MEDIA IN INCREASING UMKM PRODUCT SALES VOLUME IN MASAMBA DISTRICTT

Nuraini Nuraini(1Mail), Suhardi M Anwar(2), Hadi Pajarinto(3),
(1) UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO, Indonesia
(2) UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO, Indonesia
(3) UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO, Indonesia

Mail Corresponding Author
Copyright (c) 2025 Nuraini Nuraini, Suhardi M Anwar, Hadi Pajarinto

DOI : https://doi.org/10.37638/bima.6.1.501-514

Full Text:  

Abstract


Purpose: This research examines how social media marketing strategies influence the sales performance of MSMEs in the Masamba District. Methodology: Applying a quantitative approach, the study gathered data from 100 respondents selected through purposive sampling using questionnaires, and analyzed the results using multiple linear regression. Results: The overall marketing strategy did not have a significant influence on sales. In contrast, the utilization of Facebook and WhatsApp showed a positive and significant effect. Findings: When considered together, the marketing strategy along with Facebook and WhatsApp usage has a significant impact on sales volume. Focused utilization of these platforms is more effective than generalized marketing approaches. Originality: This research fills a void in the literature regarding the effectiveness of digital marketing among MSMEs in rural areas of Indonesia. Novelty: It highlights the distinct contributions of Facebook and WhatsApp as powerful tools for driving sales. Conclusion: While general strategies have limited impact, the strategic use of Facebook and WhatsApp can greatly enhance MSME performance. Type of Paper: Empirical research paper.

References


Armin, Farid, & Nurfidah. (2023). Pengaruh Media Sosial Facebook Dan Whatsapp Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada Toko Karya Baru ( Study Kasus Di Desa Tente Kecamatan Woha Kabupaten Bima ) Tahun 2022. Business Management, 2(1), 10–22.

Br Sibuea, A. M. E., & Kando, L. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Dalam Mempertahankan Tingkat Loyalitas Pelanggan Pada Toko Marmel Florist Medan. Jurnal Global Manajemen, 10(1), 76. https://doi.org/10.46930/global.v10i1.1779

Dwi, T., Sukma, F., & Mesra, R. (2024). Kontribusi Perempuan Dalam Memajukan Perekonomian Melalui UMKM Di Kecamatan Jetis. 1, 397–410.

Fatha, M. A. Al, Anwar, S. M., & Hasbi, A. R. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Melalui Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen di Soft Coffee Masamba. Journal of Management & Business, 6(1), 1–5. https://doi.org/10.37531/sejaman.v6i1.3742

Fitria, A. N., & Christina, C. (2023). Analisis Pengaruh Social Media Marketing Instagram, Word of Mouth Dan Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Fesyen Noor. Performa, 8(2), 136–146. https://doi.org/10.37715/jp.v8i2.2033

Ilmiah, J., Nias, M., & Raya, U. N. (2022). (7,335)> t. 5(X).

Koten, F. P. N., Jufriansah, A., & Hikmatiar, H. (2022). Analisis Penggunaan Aplikasi Whatsapp sebagai Media Informasi dalam Pembelajaran: Literature Review. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 14(1), 72–84. https://doi.org/10.37640/jip.v14i1.1409

Lestari, A. D., & Dwiridotjahjono, J. (2023). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada UMKM Cake Pisang Raja Impian Tuban. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 203. https://doi.org/10.33087/jmas.v8i1.954

Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 2. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/jurnalilmiahsociety/article/download/38118/34843/81259

Nabilla, A. G., & Antje Tuasela. (2021). Strategi Pemasaran Dalam Upaya Meningkatkan Pendapatan Pada DIVA Karaoke Rumah Bernyanyi di Kota Mika. Kritis, 5(2), 1.

Nurizki, M., Riono, S. B., Syaifulloh, M., & Sucipto, H. (2023). Pengaruh Modal Usaha dan Strategi Pemasaran terhadap Volume Penjualan pada Pelaku UMKM Mitra Mandiri Brebes. 11(1), 1–8.

Purwanti, I., Winarto, W. W. A., & Sucianti, N. (2021). Pemberdayaan Wirausahawan Muda Melalui Pelatihan Penyusunan Studi Kelayakan Usaha, Proposal Usaha dan Analisis Laporan Keuangan di Kabupaten Pemalang, Jawa Tengah. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 132–137. https://doi.org/10.32764/abdimas_ekon.v2i3.2099

Ruth Dora Yunia Kopi, Marthen Sangkide, Yulian Rinawaty Taaha, Sanny Feria Juliana, & Feliks Arfid Guampe. (2024). Manfaat Media Sosial Facebook dalam Meningkatkan Volume Penjualan pada Usaha Online Shop Preloved Merry Shop. Akuntansi 45, 5(1), 71–85. https://doi.org/10.30640/akuntansi45.v5i1.2428

Saputra, N., Marliani, S., & Yuliawati, J. (2023). Penerapan Media Digital dalam Penjualan untuk Meningkatkan Pendapatan UMKM Bolu Kijing di Desa Jayamakmur Kecamatan Jayakerta Kabupaten Karawang. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(3), 3596–3606. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i3.5294

Sedyastuti, K. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM Dan Peningkatan Daya Saing Dalam Kancah Pasar Global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117–127. https://doi.org/10.31842/jurnal-inobis.v2i1.65

Syaharullah, Yahya, M., & Syarif, A. (2021). Penggunaan Facebook Dalam Promosi Produk Barang Jadi. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 12(2), 27–38.

Syamsuri, A. S., Ikbal, M., & Mustafa, S. W. (2024). Pengaruh Umkm Berbasis Digital Terhadap Penyerapan Tenaga Kerja Di Kec. Masamba, Kab. Luwu Utara. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(2), 2249–2260. https://doi.org/10.31955/mea.v8i2.4283

Tambunan, Willy, A. al. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Pada Café Haagendazs Beachwalk Kuta. Jurnal Stie Semarang …, 7(1), 48–59. http://jurnal3.stiesemarang.ac.id/index.php/jurnal/article/view/499

Yuni Maimuna, Diamond Limbong, & Sriayu Pracita. (2022). Meningkatkan Keterlibatan Perempuan Dalam Pengembangan UMKM Berbasis Pengetahuan Khas Perempuan Kota Kendari. Jurnal Ekonomi, 27(3), 399–416. https://doi.org/10.24912/je.v27i3.1114


Article Metrics

Abstract Views : 63 times
PDF Downloaded : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nuraini Nuraini, Suhardi M Anwar, Hadi Pajarinto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

________________________________________________________________

BIMA Journal views StatisticBIMA Journal Stat

BIMA Journal indexed by:

JournalStories Main logo 

Secretariat Office:
Wisma PDM Bengkulu
Mail  : Jl. 5 E Rt 22 Rw 07 Kelurahan Lingkar Timur Singaran Pati Kota Bengkulu
Telp  : 082138129668/081328676033
email: bima@pdmbengkulu.org

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License