EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TEKNIK MODELING UNTUK MENINGKATKAN SELF EFFICACY MAHASISWA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO

Rahmiati, R EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TEKNIK MODELING UNTUK MENINGKATKAN SELF EFFICACY MAHASISWA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO. EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TEKNIK MODELING UNTUK MENINGKATKAN SELF EFFICACY MAHASISWA UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH PALOPO. (Submitted)

[img] Text
Journal Rahmiati.pdf - Submitted Version

Download (351kB)

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the modeling technique group counseling to increase the self-efficacy of FKIP Muhammadiyah University Palopo students. This research is a quasi-experimental study with a nonequivalent control group design (posttest-posttest control group design). The study population was students of FKIP UMPalopo class 2017, 2018 and 2019. The sample was determined using purposive sampling technique with a total of 16 people. The data collection method is in the form of a questionnaire obtained from primary data sources with research data analysis using descriptive analysis and inferential analysis with SPSS version 20 for windows software. Based on the results of the descriptive analysis, it was obtained that the average posttest score of the experimental group using group counseling services with modeling techniques was greater than the average posttest of the c ontrol group using conventional counseling (94.75> 81.75). The results of inferential analysis using the Shapiro Wilk test obtained the Sig. (2-tailed) value of the Independent samples test for the posttest of the experimental group and the control group smaller than 0.05 (0.000 <0.05) and the value of tcount> ttable (7.184> 2.145) with The significance level is 0.05 which states that there is a difference in the average value between the two samples so that it can be concluded that the modeling technique group counseling is effective in increasing the self-efficacy of FKIP Muhammadiyah University Palopo students. Keywords : Students, Group Counseling, Modeling, Self Efficacy Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas konseling kelompok teknik modeling untuk meningkatkan self efficacy mahasiswa FKIP Universitas Muhammadiyah Palopo. Penelitian ini merupakan penelitian quasi experimental dengan desain nonequivalent control group design (posttest-posttest control group design). Populasi penelitian adalah mahasiswa FKIP UMPalopo angkatan 2017, 2018 dan 2019. Penentuan sampel menggunakan teknik purposive sampling dengan jumlah 16 orang. Metode pengumpulan data berupa kuesioner yang diperoleh dari sumber data primer dengan analisis data penelitian menggunakan analisis deskriptif dan analisis inferensial dengan software SPSS versi 20 for windows. Berdasarkan hasil analisis deskriptif diperoleh data rata- rata nilai posttest kelompok eksperimen yang menggunakan layanan konseling kelompok dengan teknik modeling lebih besar daripada rata- rata posttest kelompok control menggunakan konseling konvensional (94,75>81,75). Hasil analisis inferensial menggunakan uji Shapiro Wilk diperoleh nilai Sig.(2- tailed) Independent samples test untuk posttest kelompok eksperimen dan kelompok kontrol lebih kecil dari 0,05 (0,000<0,05) dan nilai thitung>ttabel (7,184>2,145) dengan taraf signifikansi 0,05 yang menyatakan adanya perbedaan nilai rata- rata antara kedua sampel sehingga dapat disimpulkan konseling kelompok teknik modeling efektif untuk meningkatkan self efficacy mahasiswa FKIP Universitas Muhammadiyah Palopo. Kata kunci: Mahasiswa, Konseling Kelompok, Modeling, Self Efficacy

Item Type: Article
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDK
Thesis advisorCipta, S.Pd.,M.Pd., Aswidy WijayaNIDN0902069002
Thesis advisorAmri, S.H.,M.H., Sri RahayuNIDN0926048302
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Rahmiati 1686201017
Date Deposited: 26 Feb 2021 02:17
Last Modified: 26 Feb 2021 02:17
URI: http://repository.umpalopo.ac.id/id/eprint/1155

Actions (login required)

View Item View Item